Färdrapporter

OBS! Skriv inte in din e-postadress! Alla kan läsa den och du kan få massor av spam!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 6. dec, 2016

Årets sista vandring gick av stapeln söndag 4 december vid Bokskogen. Buss till Bara där vi startade mot Torup Slott. Vi följde Skåneleden nästan ända fram till slottsträdgården där vi tog in på rödmarkerat spår, Kejsarstigen, mot Parkvägens parkering. Strax innan parkeringen tog vi in på den gulmarkerade Lyckestigen och några hundratal meter senare var det dags att fika i 20 minuter vid ett vindskydd. Fortsatt följer vi det gula spåret och kommer återigen till parkeringen och följer rött spår fram till slottet. Vi passerar genom en grind, rundar slottet fram till caféet, där vi blir bjudna på kaffe, lussebulle och pepparkaka. Det tackar vi extra för, det var jätteskönt att sitta inomhus för en gångs skull. Nu återstod ett par km. till bussen, vi gick förbi Statarmuseet och kom fram till busshållplatsen där vi fick vänta en liten stund på bussen. Vi hade en jättefin dag i skogen och dagen avslutades i solsken.
Tack till Gunilla och Agneta för turen och God Jul och Gott Nytt År alla MLV:are.

Sven.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 17. okt, 2016

Lördag 15 oktober, idag är det en kortare vandring i lite lugnare tempo som gäller. Vi tar bussen till Käglinge Naturområde där ytterligare några möter upp, vi blir 24 vandrare plus 1 hund som får en omväxlande tur på 7 km. Vädret var som man kunde förvänta, knappt 10 grader och blåsigt men ibland tittade solen fram. Vi startade vid Grodans hus och det första som hände var att 2 små hästar med ryttare passerade och hästarna var nog inte vana med så många människor på en gång. Fortsätter mot Månlandskapet och Södra skogen innan vi kommer till Jaktdammarna. Här gissar vi lite om buskar och bär men några vet att det är Olvon. Första fika tas vid Stora Dammen innan vi rundar densamma för att ta oss upp på Kälkbacken där man har fin utsikt mot Malmö. Innan vi återkommer till Grodans hus, där sista fika intages innan vi går till bussen, passeras Östra hagen och Stora ängen.

Birgitta och Sven tackar för den stora anslutningen.

Skrivet av Bo Lundgren, den 10. okt, 2016

Söndag 9 okt 2016.
Lång dags färd mot Bökestad. Norr om Kristianstad vid sjön Raslången. Buss med 34 vandrare. 19 eller 13 km?
Flertalet valde den kortare nämligen 20.
Den kortare skulle sluta i Brotorpet och den längre i Nyteboda.
Vädret var gynnsamt 8 plus och vid något tillfälle lite lätt regn. Således ej avskräckande för käcka vandrare.
Långa turen under ledning av Märta och Susan. Den kortare Hans och Sven, vilken tur blev odramatisk. Vi gick på Skåneleden. Underlaget mycket löv, men inte särskilt halkigt.
Vi kom igång kl halv elva.
Efter en timme rastade vi. En kort om 20 minuter.
En dam var ny i gänget och en annan hade deltagit i spontanvandring
i sommar. Ja, som förstås, är det svårt att få gubbarna ur soffan! Damerna vann med 30-4!
Lunch blev det givetvis också. Högst en halvtimme. Lite svalt och vi skulle vidare, hälften var säkert kvar av sträckan.
Strax innan slutmålet kortades turen av 1 km. Några var lite trötta, men andra ville gå hela avståndet.
Chefen Hans fick bestämma.
Synd att den korta turen ej fick njuta av Nyteboda. Men nu var turen lagd så. Kanske nästa gång!
I lund närmare kl 18.
Tack för turen Hans.
Deltagarna i den längre turen verkade även de nöjda.
Bo.

Skrivet av Bo Lundgren, den 12. sep, 2016

HEJ!
Söndag den 11 september 2016.
Vandring mellan Bunkeflostrand och Malmö cirka 13 km. Vi skulle startat i Klagshamn, men naturen var för jobbig vid stranden.
Eva ledde 16 damer och en man.
Vädret fantastiskt. Sol och värme, kanske lite för mycket ibland.
Första rasten blev på toppen av Lernacken.Vilken utsikt! Bron och havet söderut.
Sedan under bron och passerade Barnviken och ut på Sibbarpsfältet.
Här blev det lunch och bad.
Kommo så till Limhamn. Oj,oj.
Så mycket nybyggt vid Dragörfärjan.
Inget var sig likt. Fortsatte mot Lagunen. Gick igenom detta område. Nakenbadet, och in på Limhamnsfältet.
Här började gruppen skingras. Lund, Malmö och Lomma.
P.g.a. av den urbana miljön, bilister, cyklister, gående och badande, hade Eva fullt sjå med att ha oss samlade. Ingen lätt uppgift.
Desto större tack till Eva.
Bo och Aase.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 30. aug, 2016

Söndag morgon 28 augusti, vaknar vid 6-tiden, himlen är svart och strax börjar det regna, åska och blåsa. Vi ska ha en vandring i Tyringe så det är bara att sätta fart. Väl kommen till Malmö C var jag ensam MLV-are men Gunilla dyker upp, i Lund stiger Eva på tåget, i Hässleholm möter Kerstin upp och vi tar tåget till Tyringe. Vi var 4 tappra som fick en fin tur som blev 13 km och nästan hela dagen var det fint väder bara första halvtimmen kom det lite regn. Vi stannade till vid ett utegym (se bilder på hemsidan), gick upp på utsiktsberget och tog sista fikat vid Radiumkällan. Till stationen kom vi strax innan tåget för hemresan anlände. Det var synd att inte flera var med men nu har vi en färdigrekad tur till ett annat tillfälle.

Sven.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 10. aug, 2016

Tisdag morgon det ska bli vandring i Ängelholm, vi är sju som tar tåget och Kerstin och hennes två systrar möter upp på stationen. Vi följer Rönne å till Hembygdsparken där tittar vi på några som förflyttar sig i trädtopparna och några av oss läskar sig med glass. Turen, som blev 14 km, går vidare till Nybroskogen och ut till Havsbaden och tillbaka till stationen. Vädret har varit ganska bra men blåsigt, speciellt när vi kom till havet, och en regnskur på ett par minuter fick vi också. Åter vid stationen gick tåget efter fem minuter. Tur eller rutin?
Tack alla deltagare och speciellt till Gun som introducerade sommarvandringarn.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 5. aug, 2016

Nu närmar sig sista versen för årets Sommarkort, ca 1 vecka återstår, och i torsdags hade vi en vandring med utgångspunkt Glumslövs station. Vi var 13 MLV-are som tagit tillfället i akt att göra en härlig vandring, som blev 14,5 km, till Råå. Det började med ett några km. på asfalt för att komma till en stig som bara gick nerför för att komma till Rustningshamnen där vi tog en fikapaus. På vägen ner hittade vi en hel del stora svarta Björnbär som dock inte var speciellt goda. När vi startade efter rasten började det att regna och alla tog på regnkläder, utom jag som inte hade några. Det kom dock inte mycket regn så några minuter senare åkte regnkläderna av igen. Detta hände ett par gånger under dagen, regnkläder på och regnkläder av. Vi fortsatte efter kusten, med mycket backar upp och ner, och passerade Sundvik, Ålabodarna där en längre rast togs, Fortuna, Rydebäck innan vi kom fram till Råå och buss till Knutpunkten.
Tack Gun för en jättefin vandring med trevliga vandrarkompisar.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 29. jul, 2016

Idag, 29 juli, var det sommarvandring för 11 st. MLV-are i Ystad Sandskog. Under resan dit föll några droppar regn men i övrigt var det uppehåll och sol som gällde. Efter en kortare busstur till Jaktpaviljongen startade vi genom campingplatsen och följde järnvägen till stor del de första kilometrarna. Det var svårt att hitta bra fikaplats men strax innan Bredasten kunde vi sitta i solen. Vi passerade ett antal fina hästgårdar och en golfbana innan vi gick över vägen mot Simrishamn och kom fram till Fisksportklubbens stuga där vi tog en kortare paus. Fortsätter vidare mot Saltsjöbaden med en glassrast vid Fritidsbaren, där 3 st. passade på att ta ett dopp, innan vi tog bussen till Ystad C.
Tack alla deltagare för en trevlig vandring.

Skrivet av Kerstin Lundblad, den 20. jul, 2016

Tisdag 19 juli åkte nio glada MLV-are tåg till Simrishamn där vi möttes upp av två brunbrända husvagnscampare, Tyra och Bo. Vi fick en guidad tur i Tyras barndomskvarter och fortsatte sedan upp till Bäckhalladalen där lunch intogs. Turen fortsatte mot Baskemölla och vidare längs stranden tillbaka till Simrishamn där vi fick en inblick i campinglivet.
Tack Tyra och Bo för en jättetrevlig dag i ett härligt väder.

Kerstin.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 6. jul, 2016

Tisdag 7 juli och det ska bli sommarvandring i Örkelljunga trakten.
Vi är 10 st MLV:are som tar tåg och buss till Eket för en jätte fin vandring, där vi
till största delen följer Skåneleden till Örkelljunga. Vädret var som det brukar, lite sol, lite regn, men mest uppehållsväder. Den här delen av Skåneleden var ny för alla, utom Gun och Ingela som är från trakten. Det var en del upp och ned men inga långa och branta backar och utmed leden fanns en hel del blåbär, smultron och hallon som smakade gott. På olika skyltar kunde vi läsa om Grytåsa strövområde, fåglar och öring, vi passerade Pipeån och Flinkasjön
och ett mindre antal stättor. Första fika togs efter ungefär halva sträckan vid en grillplats och den sista vid Prästasjön i Örkelljunga där det enligt en sägen lär finnas en kyrkklocka som sjunkit i sjön. Nu var det tid att gå vidare till busstationen för färd till Helsingborg där sex av oss valde att äta mat innan hemresan.

Tack till Gun och Ingela för en trevlig dag, Sven

Skrivet av Marie Nilåker, den 14. jun, 2016

Söndagen den 12 Juni: vandringen till Ovesholm ställs in pga hastigt insjuknande. Var redan på väg till samlingen. Upp tidigt, mackor fixat, kaffet lagat, allt packat. SÅ trist. Så ringer Gunilla, att vi kan köra till Bokskogen. Heidi dyker upp vid Teatern i Malmö, och föreslår Skäralid. Alltså kör Gunilla dit med oss tre, och vi fick en härlig runda på ca. 1,6 mil. Vi lyckades hitta på dom egna kombinerade slingorna. Tusen tack från mig, Marie

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 9. maj, 2016

Fredag 6 maj, MLV har en 3-dagars vandring som Kerstin och jag, mest jag, inte kan vara med på. Vi passade istället på att ”reka” inför vår vandring i Tyringe den 28 augusti. Våren har ju kommit igång på riktigt, vädret var soligt och varmt och bokarna vackert ljusgröna och mängder av vitsippor. Mot slutet av vår vandring passerade vi Radiumkällan, en hälsokälla, och Kerstin passade på att gå runt i vattnet i minst 30 sekunder, men jag nöjde mig med att fika.

På lördagen cyklade vi ca 5 mil och löste uppgifter i en cykelorientering.

Sven B.

Skrivet av Bo Lundgren., den 25. apr, 2016

Söndag den 24 april 2016. Tåg och buss till Skäralid. 55 minuters resa från Lund. Började vandringen kvart i 9 vid Skärdammen. Några plus grader och sol. Märta ledde den fåtaliga skaran om 11vandrare. Upp på Liden. Vägen uppför nästan 2 kilometer. Konstaterade att backträningen är starkt försummad! 😧 Nåja, nu blev det en kvarts rast. Fortsatte ned och på södra sidan. Inte så vanligt kanske? Lunch vid Liagården. Ganska kort. Molnen tornade upp sig och strax föll kornsnö! Passerade skylt med info om att vi var i en åker. Fossil åkermark. Halva naturreservatet är sådan mark. Kan således vara 2000 är sedan den odlades! Nedstigning! Inte det lättaste, men ingen kom till skada. Åter vid Naturrum kl kvart före 13. Inte illa.Nästan 12 km. Bussen kom 13.15. Ett nytt par hade anslutit sig till vandringen. Bra! En tidigare färdledare hade även kommit tillbaka efter flera års uppehåll. Bertil Ohlsson. Roligt! Buss till Stehag. Missade tåget med 1 minut trots raska steg. 1 timmes väntan. Lite surt! Tack Märta!

Skrivet av Bo Lundgren, den 15. feb, 2016

Söndagen den 14 februari 2016. Tåg till Hässleholm.Vi ankom 1015. Gråmulet med någon ynka plusgrad. 22 gick genom stan mot Hässleholmsgården.För Ett Par var det första vandringen med Vandrarlaget. Ja, det behöver fyllas på! Färdledning Sven och Kerstin.
In i skogen på gula spåret och Skåneleden.Trevlig terräng. Då dagen var långt liden drogs första fikarasten in. Inte utan lite muttrande.
Nu vandrade vi på och rast blev det vid Mölleröds Kungsgård. Vi satt på ruinerna av en del av gården, som någon illvillig svensk bränt ned i slutet av 16-talet.
Rasten var planerad till annan plats, men pga att Finjasjön tagit friheten att svämma över, blev det ändring.
Rasten satt bra och blev lagom lång.
Härunder fick vi lite kunskap om de två jakthundar som följde med. En var utbildad på vildsvin. Väldresserade och inget skäll fick vi.
Gick sedan mot P 2. Ingen krigare syntes och ej heller någon försvarare! Tankar om det!?
Utmed Finjasjön beundrades många nya hus.I varje fall diskuterades.
En sista rast blev det närmare slutet. Där fanns bänkar, som skottades fram Ja, några cm var det. Här bjöd Kerstin på kakhjärtan med smak av apelsin och mörk choklad. Mycket goda.
Mot Stationen! Där överraskade Sven och gjorde sig en guldstjärna med ett Alla Hjärtanskort till Kerstin, i vilket han bedyrade sin kärlek. Ja, så kan en vandring avslutas. Snön smälter även på gamla spisar.
Bo och Aase tackar.

Skrivet av Bo Lundgren, den 12. okt, 2015

Hej där.
Söndagen den 11 oktober 2015 gick färden med buss österut i den arla morgonstund.
Mot Österlen i växlande molnighet och sol. 5 plus och lite vind.Bussen nästan full. Ja, 6 till hade fått plats.
Denna tur bjöd på extra allt. Lyxlirare om 4 km och restaurangbesök och tur bland äppel. Lång 19 km och en kortare på 10 km.
Vi var 10 som valde turen på 10 km.
Startade utmed kusten i Vitemölla. Havet brusade och luften lagom sval. Det stod inte länge på innan det var dags för första rasten i lä.
Hans ledde oss med lätt hand. Vi valde takten som passade enskilt. Det funkade bra.
Kom så till Verkeån och gick upp till Havängsdösen, som alltid är detta en imponerande plats.
Passerade sen Turistföreningens anläggning, som dessvärre var stängd. En glass kanske? Ut i gula spåret. Upptäckte Lindgrens länga, Kallades utemuseum. Öppet utan personal. Det var bara att gå in och beskåda. Intressant.Bl.a. fanns där i en monter en nyckel till Himmelriket!
På nätet finns allt om detta hus.
Mycket backigt vilket givetvis krävde lunch. Den inföll med några regnstänk.
Vi klarade den på en halvtimme och traskade vidare. Backarna fortsatte. Upp och ned. Plötsligt befann vi oss i en äppelgård med innehavaren själv. Vänlig man som gav oss tllstånd att ta vad vi ville. Bl.a. Signe Tillisch. Jättegoda. Han höll en liten föreläsning. Tänk att Sverige endast har äppel för 3 månader. Men det skall bli bättre, med ny förvaringsmetod. Tack för det!
Det fanns mycket fallfrukt och det är ju den som är mognast och godast enl. odlaren. Sen mötte vi två envisa hästar som troligen luktade sig till våra äpplen. Ja, de fick var sitt.
Värt att notera är även en del blommor såsom sandnejlika, backtimjan, blåklocka gulmåra, monke och trift.
Vi sammanträffade sedan med den långa turen och tog följe tillsammans till Brösarps station, där vi inväntade bussen med "festprissarna",Lyxlirarna.
Roligt var att se paren Berg och Jureus.
Ja, ingen annan glömd. Alltid lika roligt i Vandrarlaget.