Färdrapporter

OBS! Skriv inte in din e-postadress! Alla kan läsa den och du kan få massor av spam!

Skrivet av Olof Björnberg, den 16. jul, 2020

Turen gick till Vedema (12 juli) och den första incidenten var att bussen avgick från fel läge vid Hässleh. C. Kvar blev 8 MLV-are, men som tur var fick vi tag på en stortaxi. Vi följde KHs tur nr. 9 i boken Rundvandr. Skåneleden. Det gick bra till C, med en spektakulär husvagn på cementrör, där jag och jag och Marie-Louise tappade bort oss. Missade en uppdatering. I stället för att svänga v. 90 gr. gick vi rakt fram i ett svårframkomligt hyggesspår. Även hunden Alice hade svårt att ta sig fram, ett kärr fick oss att svänga ytterligare 90 g. och nu var vi 180 g. fel. En halvcirkel och där var husvagnen igen! SL som vi ville nå skulle bara vara 280 meter bort. Erkänner att vi inte "rekat" i förväg. MLVarna visade oss tålamod. Vi visste ju var vi hade tappat bort oss. Naturen i Vedema är storslagen. Särskilt vackert var att följa Rökeån. Sedan pandemin har vi varit ett fåtal på vandringarna. Jag hoppas detta var en vändpunkt för MLV-17 deltagare!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 16. aug, 2017

Måndag 14 augusti avslutades sommarvandringarna med en tur på ca. 11 km i Ystads Sandskog. Vi var 7 st. som med tåg och buss till Jaktpaviljongen hade en fin dag, soligt och stundtals lite blåsigt men alla var jättenöjda. Lugn vandring, en hel del skratt och vi avslutade med kaffe och wienerbröd på Fritids Baren.

Tack till alla som ordnat eller deltagit i sommarvandringarna.

Skrivet av Kerstin Rur, den 7. aug, 2017

Idag har 6 vandrare varit i Klippan och njutit av 11 km enligt Karin Hoffmanns beskrivning i Rundvandringar för tågburna. Det var en fin tur i lagom svenskt sommarväder, som ledde oss förbi Klippans pappersbruk med anor från 1500-talet, som ligger vid Rönne å. Fin gammal bebyggelse i vacker miljö. Vår stig, som till viss del följde en motionsslinga, slingrade sig vackert längs ån och så småningom kom vi till en dressinuthyrning, där flera familjer skulle cykla dressin. (Kanske något för vandrarlaget att pröva på en gång?) Vi ställde i stället kosan längs nedlagd veteranjärnväg till Klippans tätort, där vi avslutade turen med besök i Klippans vackra kyrka, S:t Petri kyrka, som ligger i stadsparken och invigdes 1966. Arkitekten var Sigurd Lewerentz, som även har ritat bl a kapellen på Östra kyrkogården i Malmö. Vi var säkert alla överens om att Klippans kyrka verkligen var värt ett besök, som avslutning på vår dag.
Eva och Kerstin

Torsdagen den 3 augusti åkte 6 vandrare + hunden Chico till Örtofta för att göra en vandring kring byarna runt Örtofta och längs Bråån, som är en biflod till Kävlingeån. Tyvärr var vädrets makter mot oss! Det började småregna redan när vi klev av tåget men eftersom vi har lärt oss att det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder, vandrade vi iväg. 9 km i hällande regn kräver givetvis fikapaus. Med gemensamma krafter hittade vi vindskydden med väl tilltagna tak, som skyddade oss och där kunde vi njuta av medhavd matsäck och utsikten över ån. Våta och lite frusna passerade vi Örtofta slott och nådde så småningom stationen, där pågatåget snart tog oss hemåt. Förhoppningsvis har skor och kläder torkat tills nästa vandringstillfälle.
Tack till alla tappra deltagare.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 30. jul, 2017

I onsdags 26 juli var vi 16 st. som samlades på Värnhemstorget för en vandring i östra Malmö. Vi startade mot Kirseberg där vi såg vackra små gatuhus med stockrosor och större renoverade fastigheter som verkligen är fina. En liten sväng förbi det gamla fängelset gjorde vi också, det kommer ju inte att finnas kvar så länge till. Josefina och Bodil hade verkligen laddat upp med mycket information som vi delgavs. I Tjyva-Parken tittade vi på minnesstenen över häxor som brändes på 15- 1600 talet. Vidare mot Beijers Park, Sege Park, Gyllins trädgård innan vi kom fram till Bulltofta rekretionsområde. Hela tiden med massor av information. Från Bulltofta blev det sedan en tur hem till Bodil för en riktig överraskning, kaffe, kakor och paj med vaniljsås. Ett jättestort tack till Josefina och Bodil för denna fina och trevliga
dag som började med duggregn men slutade i solsken. Vandringen blev lite styvt 12 km.

Skrivet av Sonja Engelschman, den 23. jul, 2017

Fredag den 14/7 var vi 13 vandrare som tog sig till Ven för att testa den nya Skåneleden. Vädret gjorde att det inte var någon trängsel och på Ven startade vi i torrt och skönt vandringsväder. Utsikten är fin och omväxlande. Vi passerar många olika sädesslag och vilken sort är nu detta? På vägen hinner vi med lite konst och små affärer. Vi går ner till Backafallen och fortsätter sen riktning Kyrkbacken. Då hinner regnet ikapp oss (och det med besked!), men vi hittar ett övertäckt uterum med bänkar och bord och intar vår lunch. Vi fortsätter vår vandring och beundrar alla blommor, särskilt hortensia. Vädret inbjöd inte till många pauser men vi vandrar i lagom takt och alla var glada och nöjda med denna vandring.
Vandringen var 12 km och bra markerad med Skåneledenskyltar.
Tack alla för trevligt sällskap!
Birgitta och Sonja

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 16. jul, 2017

Lördag 15 juli var det favorit i repris,ett besök i Afrikahuset. Vi var 13 st. som med tåg och buss tog oss till Gånarp och det var 9 som inte var med förra gången. Kerstin berättade om skolan där hon gått och om affären där hon arbetat. En liten tur till hennes barndomshem gjorde vi också. Vi gick sedan mot den gamla Trionylfabriken, en f.d. dynamitfabrik, som byggdes och sprängdes under 2:a världskriget. Vi passerade det gamla fabriksområdet och efter några hundra meter blev det en liten rast. Vidare mot Afrikahuset, där var redan framdukat och vi lät oss väl smaka av kaffe och Zanzibarkaka. Efter kaffet fick vi möjlighet att se en film om ett Gepardprojekt i Namibia och en om deras arbete med Masajerna i Kenya, mycket intressanta båda två. Nu fanns gått om tid att se deras utställning och även vandra runt i den intressanta butiken,en del handel blev det också. Nu återstod ca. 30 minuter till bussen för transport till Ängelholm och hemfärd.
Det var en hellyckad dag i lugnt och soligt väder för en vandring som blev ca. 10 km.
Tack alla deltagare Kerstin och Sven.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 14. jul, 2017

Nu har det blivit fart på sommarvandringarna och i går (torsdag) var det Helsingborg som gällde för 14 MLV:are. Tåg och buss till Maria station där vandringen började för att avslutas vid Knutpunkten i Helsingborg. Vi följer en gång- och cykelstig längs ett koloniområde och kommer fram till Pålsjö skog. Här passar det med en liten rast vid dammen framför krematoriet. Vandringen fortsätter i skogen fram till Sofiero slott och vidare mot Pålsjö slott via den magnifika bokallén och till
Paviljongen där flertalet läskade sig med glass. Vi följer sedan Landbropromenaden till Knutpunkten för hemfärd.
Vi hade ett fint och soligt väder hela dagen och det pratades om fler vandringar, bara att läsa på hemsidan.
Tack till Gun för den här trevliga vandringen som blev 11 km.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 7. jul, 2017

Torsdag 7 juli, sommarvandring i Kristianstad. Vi tar buss mot Viby och stiger av precis innan Hammar. Här börjar vandringen mot Ekenabben där vi går på fina spänger som löper genom alsumpskog. Fikapaus vid en fin rastplats innan vi vandrar vidare mot Kristianstad centrum. Vi följer strandkanten där det finns mycket olika växter och parallellt med ett tågspår. Används det än? Vi läser på uppsatta skyltar om hur högt vattnet stigit vid översvämningen 2002. I Tivoliparken går vi genom Hälsoträdgården med vackra växter och riktigt vackra tuppar. fortsättningsvis följer vi Linnéslingan och vid Lillön blir det lunch vid den gamla borgen. Nu återstår det några km. till Naturum och sedan tåget hem. Vi vandrade ca. 12km. och vädret var helt fantastiskt, sol hela dagen och nästan vindstilla men tyvärr var vi bara 4 st. som deltog.

Skrivet av Ninette Petersson, den 7. jul, 2017

Söndag 2 juli 2017, Rååns dalgång via Råå fiskeläge till Rydebäck, ca 11 km
Tåg till Gantofta. Vandring längs Råån, lummigt, mycket fågelsång och vilda blommor! Raus kyrka som ligger i backen ner till Råån där bl.a. familjen Rausing och Gabriel Jönsson har viloplats.
Fikapaus i Råås fiskeläge. Fortsatte längs kusten - Skåneleden - till Rydebäck där vi tog pågatåget hem. Sol och fint väder, ca 20 grader.
Nina P

Skrivet av Sven Boenhoff, den 20. jun, 2017

Så har årets tur med 2 vandringar och ”Lyxlirartur” avverkats. Hela bussen var fylld, 18 lyxlirare och 32 vandrare. Det var länge sedan vi var så många. På uppresan fördrevs tiden med lite snabba frågor och för att gissa olika kryddor. Vandrarna steg av i närheten av Eket utanför Örkelljunga för att börja vandringen. På den korta turen var vi 15 st. som fick en trevlig dag i ett soligt och varmt väder. Vi startade med att följa vägen mot Grytåsa strövområde och snart blir det fika vid kanten av Flinkaån. Fortsätter och vandringen innehåller några mindre backar upp- och nedför och när det är dags för matrast har vi kommit fram till Flinkasjön där det är en fin utsikt över sjön. Vidare mot slutmålet och kommer fram till ett projekt för vildbin som man kan läsa en hel del om. Nu är vi snart framme vid Prästsjön där vi tar en kortare rast innan vi går till busstationen där Stig hämtar oss och så hämtar vi upp lyxlirarna vid Ingeborrarp Värdshus för att sedan hämta långvandrarna. Efter lite felåkning hittar vi rätt och färden hemåt kunde starta.

Tack till alla för en trevlig dag.
Kerstin och Sven på den korta turen.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 15. maj, 2017

Söndag 14 maj, det regnar när vi ska till tåget men det slutar snart. Vi är 13 st som tar tåg och färja till Helsingör för en cykeltur till Gilleleje och tillbaka, ungefär 6 mil. Soligt och svag vind när vi startar vår färd. Träden är vackert gröna och det är färgrikt med alla blommor. Hela vägen kantas av vackra hus, men det var väldigt många tillsalu skyltar. Största del åker vi på avskild cykelbana som delvis går vi i skogen. Vi stannar vid Nakkehoved Östra Fyr, här firas det hundraårsjubileum av något och det bjöds på kaffe och tårta. Väl komna till Gilleleje blev det ca 1 tim som fördrevs på eget vis innan vi vänder tillbaka. I Hornbeck stannar vi för att läska oss med glass innan vi fortsätter mot färjan för transport till Helsingborg och hem. Det har varit en fin upplevelse och Danmark är ett ”dejligt” cykelland.
Tack Tyra och Bo för en fin dag.
Sven.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 7. maj, 2017

Lördagmorgon och vi är 17 st som med tåg och buss tar oss till Gånarp för 10 km. vandring. Gånarp ligger ca. 5 km. öster om Ängelholm. Vid busshållplatsen berättar Kerstin och hennes syster Ingrid om byskolan där båda gått och om affären där Kerstin arbetat. Vi söker upp en cykelstig som vi följer till där en ridslinga börjar och följer sedan den ung. halva sträckan. Vädret var soligt och varmt och många fick plocka av lite kläder. Efter ca 1,5 tim. kom vi fram till ruinerna efter en gammal krutfabrik som sprängdes i luften den 26 maj 1941. Efter lite info om olyckan var det tid för matrast i 30 min. Vi traskar vidare bland vackert grönskande träd och massor av vitsippor. Nästa stopp blir vid Afrikahuset och här bjuder MLV deltagarna på kaffe och Zanzibarkaka. Efter fikat har vi möjlighet att gå runt i deras utställning och butik. Det finns många vackra och färgstarka saker att titta på. Besöket avslutas med att Linda och Sven berättar lite om sig själva och om Afrika. Ett besök i Afrikahuset kan verkligen rekommenderas. Nu var det
1 km till bussen för vidare transport till Ängelholm och så tåg till Lund och Malmö.

Kerstin och Sven tackar alla för en trevlig dag.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 12. apr, 2017

Söndag 9 april och vandring i Tyringe med 23 MLV-are. Startar vid stationen och går upp till Verktygsdammen där vi tar en kortare paus för fika och att ordna klädsel. Fortsätter och kommer fram till skogen och en brant backe med 60 m. i nivåskillnad. Nu har vi verkligen fått upp värmen och snart kommer vi till grönt spår som vi sedan följer. Efter ca. 6 km. blev det dags för nästa fikapaus som blev ungefär 30 minuter och sedan iväg igen. Kommer nu fram till ett utegym där Ingela gjorde ett stort antal situp´s. Passerar Malmövägen och kommer till Steneberget med bergsmålningar av Snövit och dvärgarna och även ett med en liten gosse och många älvor. Där ligger också Utsiktsberget där vi går upp för att titta på den fina utsikten. Går vidare och kommer snart fram till den berömda Radiumkällan där vi tar en sista fikarast. Här tar flera av våra kvinnor av sig om fötterna för att vandra i det kalla källvattnet. Tåget går bara en gång/tim så vi tar en lite längre paus och Stefan avvek för att åka till Helsingborg där han vandrade nästan 2 mil till. Nu återstår bara att vandra till stationen för hemresa och dagens tur blev 12 km.
Tack till alla deltagare för en trevlig dag.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 22. mar, 2017

Lördag 18 mars vandring runt Tjörnarpssjön, jag åker ensam från Malmö C , 3 stiger på i Lund och 2 ansluter vid stationen i Tjörnarp. Det var trevligt att träffa en ”gammal” MLV:are som flyttat till Danmark, Susan Daniels. Vi följer röd markering som går mellan järnvägen och sjön och passerar badplatsen för att så småningom komma fram till Karlarp. Följer vägen mot Tjörnarp kyrka och viker av vid matarleden till Skåneleden. Nu blir det mer skogsvandring och snart är det dags för fikarast vid sjökanten. Nu följer vi grön markering och kan läsa på skyltar om Tjörnarp kyrka och lite senare finns en skylt där man kan läsa om Tjörnarpsmordet 1951. Går så en liten extra sväng innan vi kommer fram till stationen. Tre vandrare från Lund får åka bil med Anita och Kerstin och jag tar tåget till Hässleholm. Vandringen blev 8 km. Och det är synd att inte fler kunde delta.